Klimat dla Pomorza – Pomorze dla klimatu: Samochody hybrydowe coraz popularniejsze

Komunikacja jest jednym z większych „dostawców” gazów cieplarnianych do atmosfery, dlatego producentów zmusza się do produkcji pojazdów bardziej przyjaznych środowisku. Z niemal każdego samochodowego silnika spalinowego wydostaje się od 100 do 200 gramów dwutlenku węgla na kilometr. Oczywiście, również innych gazów, nieobojętnych dla zdrowia. Według Europejskiej Agencji ds. Środowiska (EEA) samochody odpowiadają za około połowę emisji gazów cieplarnianych całego sektora transportowego.
Producenci samochodów zmuszani do systematycznego obniżania poziomu emisji szkodliwych związków do atmosfery, od kilkunastu lat stawiają na produkcję pojazdów bardziej przyjaznych środowisku. Wśród nich największą popularnością cieszą się pojazdy hybrydowe.

toyota-hybryd
Duża dynamika sprzedaży
Jeszcze 10 lat temu nie było żadnego wyboru w kwestii napędów alternatywnych. Hybrydę proponowała jedynie Toyota (Prius), a samochodów elektrycznych nie było w ogóle. Dzisiaj w polskich salonach stoi blisko 40 modeli hybrydowych, co pokazuje skalę postępu w tym segmencie rynku. W 2004 r. sprzedano zaledwie 48 takich aut, w 2008 ponad 350. Obecnie rynek hybryd to ponad 5000 szt. rocznie, przy czym 95 proc. modeli pochodzi z koncernu Toyoty (Toyota i Lexus). W tym roku japoński koncern zamierza sprzedać ponad 8 tys. tych aut dzięki nowym modelom w gamie. Oprócz odświeżonych wersji Yarisa i Aurisa z napędem hybrydowym, na rynku pojawiły się przełomowe auta – Prius czwartej generacji oraz RAV4 Hybrid. Warto dodać, że po 18 latach od premiery Priusa liczba sprzedanych na całym świecie hybryd Toyoty przekroczyła 10 milionów (łącznie z hybrydami plug-in). W kompaktowym Aurisie sprzedawanym w krajach Europy Zachodniej napęd hybrydowy jest najczęściej wybieranym wariantem, mając 50 proc. udziału w całkowitej sprzedaży modelu. Także w Polsce ta wersja jest coraz bardziej popularna.
– Wersje hybrydowe stanowią ponad 34 proc. wszystkich sprzedanych Aurisów – mówi Maja Lesińska z Toyota Carter Gdańsk. – Podobnie jak w Europie, i w naszym kraju, także w naszej stacji dealerskiej, najlepiej sprzedającą się hybrydą jest Auris, a potem Yaris. Dla Toyota Carter Gdańsk ważny jest także wzrost sprzedaży pierwszego spalinowo-elektrycznego RAV 4 Hybrid. Wprowadzenie hybrydowej wersji RAV4 w Polsce przyczyniło się do zwiększenia sprzedaży tego modelu o 19 proc., w naszej stacji o ponad 30 proc. Z naszych obserwacji wynika, że sekretem powodzenia modelu RAV4 Hybrid, podobnie jak i innych samochodów niskoemisyjnych, jest, oprócz technologii, także korzystna cena, skalkulowana na poziomie silnika wysokoprężnego oraz bogate wyposażenie standardowe. Warta podkreślenia jest także świadomość technologiczna, jaką dysponują klienci, decydujący się na zakup hybrydy.

Toyota jest niekwestionowanym liderem w produkcji i sprzedaży hybryd, ale również inni producenci dostrzegają szansę na zwiększenie ogólnej sprzedaży poprzez ten segment.
W ostatnim czasie w salonach Forda pojawił się model Mondeo w wersji hybrydowej. Auto pokazuje, że można w optymalny sposób połączyć oszczędny napęd i dobre własności jezdne w każdych warunkach drogowych. Ten sedan bardzo dobrze eksponuje zalety napędu benzynowego i elektrycznego, zachowuje wzorcową poprawność prowadzenia się na każdym rodzaju nawierzchni i przy różnym obciążeniu.
Dealerzy Forda nie kryją zadowolenia z faktu pojawienia się produktu, jakiego wcześniej nie mieli w ofercie i oczekują rosnącego zainteresowania tym modelem. Komfort, bogate wyposażenie standardowe, dynamika i oszczędność paliwa, a przy tym korzystna cena na tle konkurencji, to największe zalety Mondeo Hybrid, które dostępne jest tylko w topowej wersji wyposażeniowej Titanium.
W Polsce słabe wsparcie
W wielu krajach Europy wprowadzane są udogodnienia dla użytkowników samochodów hybrydowych czy elektrycznych, m.in. mogą oni korzystać z buspasów, parkować za darmo, wjeżdżać do stref ograniczonego ruchu, korzystać z ulg za przejazdy autostradami. Niektóre bogatsze państwa dotują zakupy aut hybrydowych i elektrycznych nawet w wysokości kilkudziesięciu procent ceny pojazdu. Stosują też ulgi podatkowe, które pozwalają ich właścicielom zaoszczędzić kilka tysięcy euro rocznie.
W Polsce zakup i posiadanie pojazdu z napędem alternatywnym nie wiąże się z żadnymi dotacjami czy ulgami podatkowymi. Tylko w niektórych dużych miastach wprowadzono darmowe parkowanie w centrach. W Sopocie już, w Gdańsku wkrótce darmowe parkowanie.
Toyota Carter Gdańsk od pięciu lat intensywnie zabiegała o stworzenie – wzorem innych europejskich miast – zachęt dla osób, które zamiast konwencjonalnego napędu zdecydują się na zakup samochodu elektrycznego lub hybrydowego. W Sopocie sprawa została szybko pozytywnie rozwiązana. Każdy mieszkaniec – posiadacz hybrydy lub samochodu elektrycznego – dostaje w ZDiZ identyfikator umożliwiający ulgowe przebywanie w strefie płatnego parkowania. W Gdańsku stanie się tak w najbliższym czasie – dzięki zmianom przepisów postój w strefach płatnego parkowania będzie bezpłatny dla samochodów elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in. Wszystkie będą musiały mieć specjalne identyfikatory wydawane przez ZDiZ.
– Teraz pozostało nam jeszcze zabiegać o to, aby takimi ulgami objęte zostały także klasyczne hybrydy – mówi Maja Lesińska z Toyota Carter Gdańsk.

autor : Ireneusz Gradkowski

Dziennik Bałtycki – dodatek promocyjnych „Pomorze dla Klimatu” z dnia 24 sierpnia  2016 r.  dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

 

Czekamy również na Wasze propozycje tekstów i tematów związanych z przestrzenią miejską, edukacją ekologiczną, eko designem, eko wydarzeniami i  konkursami. A może jesteście producentami ekologicznych mebli, zabawek, żyności lub gadżetów? Napiszcie do nas. Warunek jest tylko jeden! Tematy muszą dotyczyć lub być realizowane na Pomorzu;). Wystarczy, że prześlecie je na adres: redakcja@miastonaplus.pl.

WFOSIGW Korzystam z

Udostępnij na...

  • Facebook
  • Google Plus
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Email
  • RSS
reklama

Komentarze są zamknięte

Email
Print
Visit Us On FacebookCheck Our FeedVisit Us On Google Plus